Wij blijven altijd verbonden met het CHIO Rotterdam

Laura Schalkwijk
Leo Peeters Weem Rdv181114 020
Foto: Raymond de Vries

Rabobank-directeur Leo Peeters Weem kijkt uit naar de FEI Europese Kampioenschappen Springen, Dressuur en Para-Dressuur, ook al betekent dat geen CHIO Rotterdam. En ook al draagt het grootste hippische evenement ooit in Rotterdam de naam van een andere hoofdsponsor. ‘Wij zullen er zeker bij zijn.’

Vorig jaar werd hij 60 jaar, een leeftijd waarop mensen beginnen te vragen: Hoe lang ga je nog door? Aan stoppen denkt Leo Peeters Weem niet. Sterker nog, onlangs werd hij herbenoemd tot directeur van Rabobank Rotterdam. ‘Die eerste jaren zijn echt voorbijgevlogen,’ vertelt hij in zijn kantoor aan de Blaak. ‘En naar de komende jaren kijk ik enorm uit. Werken in Rotterdam is een feestje. Voor een bankier is het de meest ideale plek om te werken. De doe-cultuur bestaat hier echt en daarbij wordt over de toekomst goed nagedacht.’

Peeters Weem vindt Rotterdam toonaangevend op het gebied van innovatie. Hij ziet veel initiatieven gericht op de komende 25, 30 jaar en een bijna natuurlijke samenwerking tussen allerlei bedrijven en ondernemers in allerlei sectoren. ‘In deze stad ontstaat zo ontzettend veel. En het CHIO Rotterdam is een goed voorbeeld van een evenement waar veel gebeurt, op zakelijk, sportief en maatschappelijk gebied.’

Twee jaar geleden vertelde u dat u het CHIO meer inhoud wilde geven. Is dat gelukt?
‘Als ik het positief bekijk: we hebben een aantal hele goede inhoudelijke sessies gehad, bijvoorbeeld over innovatie in de agri-wereld, over de ICT en over de zorg. Het CHIO Rotterdam is daarvoor een locatie met een ster. Je brengt een paar uur zinvol door. Daarna kun je mensen topsport bieden. Bovendien: er lopen zo verschrikkelijk veel mensen rond. Dat is de kracht van het CHIO Rotterdam, iedereen is er. Dat is wat wij beogen, dat is althans wat ik in gedachten had, toen ik bijtekende als hoofdsponsor. Naast borrelen, eten en sport kijken willen we klanten ook inspiratie bieden.’

Levert zo’n inhoudelijke sessie concreet iets op?
‘Zeker. Het congres over ICT in 2017 is uiteindelijk het begin geweest van de IT Campus, de nieuwe opleiding in Rotterdam die pas is geopend op het RDM-terrein.’

Dat klinkt louter positief.

‘Toch is er wel een verbeterpunt te noemen. Ik vind dat de Legacy Partners van het CHIO Rotterdam meer samen zouden kunnen doen.’

Een samenwerking op welke manier?

‘Neem bijvoorbeeld Deloitte. Dat bedrijf en Rabobank bijten elkaar niet, vullen elkaar juist aan. We zouden natuurlijk prima samen een congres of ander evenement kunnen opzetten, waarvan het onderwerp op het snijvlak van onze beide disciplines ligt en waarvoor we allebei onze klanten uitnodigen.’

Waarom is dat niet gelukt?

‘Het is een kwestie van tijd. Agenda’s zitten overvol, bedrijven zitten in transitie, hebben veel aan hun hoofd. Innovaties gaan zo snel. Daar ligt de focus op. Toch denk ik dat zo’n samenwerking heel waardevol kan zijn.’

Hoe ziet uw eigen agenda eruit?

‘Als ik niet bezig ben met klanten of met het runnen van de bank, dat kom ik op plekken waar jonge ondernemers bezig zijn om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, zoals bij het CIC in het Groot Handelsgebouw; een van de grootste broedplaatsen voor startende ondernemers in Nederland. We steunen ook PortXL, een initiatief dat gaat over innovatie in de maritieme sector. Of we praten met partijen in de gezondheidssector. Eerlijk: ik heb natuurlijk wel eens een rotdag, maar meestal kom ik vol energie thuis. Met plezier ga ik de komende jaren door.’

Gaat u ook door als hoofdsponsor van het CHIO Rotterdam?
‘Op dit moment zijn we nog in gesprek over onze rol in de toekomst. Ik kan er daarom nog niets concreets over zeggen. Wel duidelijk is dat de Rabobank nooit zal wegblijven, althans niet zolang ik hier zit. Wij willen verankerd zijn in de lokale gemeenschap. We zullen altijd verbonden blijven met het CHIO Rotterdam.’

Dit jaar is er geen CHIO Rotterdam, maar zijn er Europese Kampioenschappen. Hoe kijkt u daarnaar?
‘Het zal echt heel anders zijn. Ik verwacht dat er meer scheiding is tussen mensen die puur komen voor de sport en mensen die komen voor het netwerk. Onze klantendag, ons cadeautje op zondag met programma voor kinderen, kan niet op dezelfde wijze doorgaan omdat de Ratinatent verplaatst moet worden. Wat ik ook weet, is dat het langer duurt, dat er drie disciplines zijn en dat we een andere positie hebben, want we zijn geen hoofdsponsor. We zitten middenin de gesprekken over onze rol. Maar we zullen er zijn. Ook dat is zeker.’

Het is wel het grootste hippische evenement ooit voor Rotterdam.
‘Zeker, het is een grote eer dat Rotterdam dit mag organiseren. Voor de stad is dit een geweldig evenement. Het publiek zal ook veranderen. Het CHIO Rotterdam hee internationale allure, maar hee toch Rotterdamse roots. Nu zullen er veel meer mensen van buiten de stad en land komen. Dat zal een andere sfeer meebrengen. Leuk, ik ben heel benieuwd.’

De slogan van het EK luidt: Connected by Horsepower. Toepasselijk?
‘Het gaat over de combinatie van topsport en zakelijk netwerk en het onderling verbinden van het bedrijfsleven met elkaar. Een goede slogan, met een kwinkslag naar de paardensport. Dat geldt ook voor het CHIO Rotterdam. Ik vind het bovendien heel prijzenswaardig dat het CHIO Rotterdam lang geleden heeft bedacht: wij willen niet alleen een mooi zakelijk en sportief evenement, maar we willen ook iets terugdoen voor de stad. Dat ondersteunen wij.’

Op wat voor manier?

‘Werken als een Paard is een project van een stichting gelieerd aan het CHIO Rotterdam, waarvan wij ook partner zijn. Ze doen onder meer nuttig werk voor kinderen met een handicap. Ook is er een naschools traject voor Rotterdamse kids, waarbij wij hen kennis bijbrengen op het gebied van financiën. Zelfredzaamheid bevorderen is daarvan het doel. Daarnaast betrekt het CHIO Rotterdam het Albeda Collega bij het evenement en biedt studenten een stageplek. Heel mooi, we ondersteunen dit van harte. Voor ons is dat heel belangrijk.’

Waarom is dat voor u belangrijk?

‘Het sluit naadloos aan bij onze eigen missie: Growing a better world together. Meehelpen de wereld beter te maken. We dragen bij aan de economie door bedrijven te helpen met de ontwikkeling en groei en door particulieren bijvoorbeeld te helpen met het kopen van een huis. Dat is de harde kant. De zachte kant is dat we alleen al het afgelopen jaar 110 maatschappelijke projecten hebben ondersteund.

Daarin zijn we onderscheidend. Dat komt ook doordat we een coöperatie zijn en geen externe aandeelhouders kennen, die dividend van ons verwachten. We moeten winst maken om gezond te blijven, maar een deel daarvan geven we terug aan de maatschappij, aan de stad.’

En als u kijkt naar die stad, hier vanaf de vijftiende verdieping, hoe staat het er dan voor?

Het gaat op zich goed met de stad. De economie groeit, het aantal toeristen neemt toe. Maar ik zie ook nog uitdagingen. Neem de jeugdwerkloosheid, de verschillen tussen rijk en arm, de verduurzaming van de woningvoorraad en überhaupt de beschikbaarheid van woningen voor mensen met een gemiddeld inkomen. Er is nog een heleboel dat moet gebeuren en daar wil ik de komende jaren aan bijdragen.’ ■

photo credits: Raymond de Vries

  • Deel dit artikel