Pandemie draagt bij aan versnelling transitie in Rotterdamse Haven

CHIO
BJS 0905 785 Charley Doron Kuipers

DeltaLinqs behartigt de gezamenlijke belangen van meer dan 95% van alle logistieke, haven- en industriële bedrijven in de mainport Rotterdam. Bij deze ondernemersvereniging zijn ruim 700 bedrijven aangesloten uit veertien verschillende sectoren. Samen met het Havenbedrijf Rotterdam en de CHIO Port Club Rotterdam geven zij het CHIO elk jaar dat typisch maritieme tintje. We spraken met Bas Janssen, directeur bij DeltaLinqs over de pandemie, de transitie van de Rotterdamse haven en natuurlijk over het CHIO Rotterdam.

"Samen met het Havenbedrijf Rotterdam organiseren wij elk jaar ontvangsten tijdens het CHIO Rotterdam. Dit jaar hebben we ook een hospitality unit, maar we mogen slechts 12 mensen tegelijk in de unit ontvangen. En zelfs dat natuurlijk met inachtneming van de Corona-maatregelen. Anders dan anders dus, maar ondanks dat niet alle trossen los mogen, gaan we er een leuke donderdagavond en zondagmiddag van maken", aldus Bas Janssen.

We vroegen Bas Janssen hoe de bedrijven in de Rotterdamse haven de Corona-pandemie hebben doorstaan. "In maart 2020 waren we best onzeker, net als iedereen hadden we geen idee wat ons overkwam. De focus in de haven was vooral op business continuity want we hadden de maatschappelijke verantwoordelijkheid om te zorgen dat de aanlevering van alle mogelijke producten, ook voor de zorg, door kon gaan. De logistieke wereld moest doordraaien. Er zijn bij de havenbedrijven in Rotterdam meteen maatregelen getroffen. Zo gingen we werken met compartimenten om de besmettingen te minimaliseren. En daar waar 1,5 meter niet goed te handhaven was, zoals bij het onderhoud, moesten we creatief worden... van speciale veiligheidshelmen met kuchschermpje tot het niet toelaten van crew wissels en externen. Rond de zomer hadden we alles goed op orde en dat is daarna ook eigenlijk zo gebleven. Gelukkig ook dat we een zeehaven hebben en geen luchthaven, daar duurt het wat langer denk ik.

We zijn ook meteen begonnen met het organiseren van webinars voor onze leden. Dat werd erg gewaardeerd. In een uurtje online hielpen we hen om op tal van gebieden oplossingen te vinden. Ons kantoor werd omgebouwd tot studio.

Haven moet sexy blijven

Terugkijkend, tenminste ik hoop dat we allemaal verstandig zijn en aan het eind van de zomer niet weer met een terugval geconfronteerd worden, heeft de werkgelegenheid in de haven niet te leiden gehad van de pandemie. En eigenlijk denk ik zelfs dat de pandemie heeft bijgedragen aan een versnelling van de transitie de we in de Rotterdamse haven doormaken. De wereld wordt anders en daar zijn we in Rotterdam heel serieus mee bezig. Denk daarbij aan onze ambities ten aanzien van het klimaat maar ook aan de digitalisering. We hebben al fabrieken zonder personeel in de haven. Dat zal in de toekomst meer voor komen. Daarmee verandert ook de werkgelegenheid. Het is niet zo dat er minder banen komen, er komen andere banen. Dat brengt weer een sociale transitie met zich mee, mensen moeten opgeleid, omgeschoold worden. Ook vind ik dat onze haven veel inclusiever moet worden, representatiever voor de Rotterdamse samenleving. Kortom we moeten hard aan de slag om te zorgen dat onze haven 'sexy' blijft om te werken en te wonen."

En dan de vraag die we altijd stellen. Wat hebben DeltaLinqs en de Rotterdamse haven met het CHIO Rotterdam? "Rotterdam heeft een aantal sportieve iconen binnen de gemeentegrenzen, de drie voetbalclubs Feijenoord, Sparta en Excelsior en daarnaast o.a. de marathon en het CHIO. Daarnaast maken de industrie en de haven onze stad uniek. ...Trouwens het afgelopen jaar denk ik dat Rotterdam zich ook op medisch gebied geweldig heeft gepresenteerd. Al die dingen komen samen en maken de stad bijzonder. Als havenbedrijven voelen we er ons met iconen als het CHIO Rotterdam verbonden. We moeten die relatie in stand houden. Bovendien is het Rotterdamse netwerk niet zo heel erg groot... dus de kans dat je (in een normaal jaar) de juiste mensen op het CHIO tegenkomt is groot. We hebben echt toppers in Rotterdam.

photo credits: Ben Schellekens

  • Deel dit artikel