Naar een duurzamer CHIO met onze duurzaamheidspartner ABN AMRO
ABN AMRO heeft een initiatief uitgerold om partner(clubs) te ondersteunen bij verduurzaming. Of het nu gaat om mobiliteit, hospitality, gebouwen, materialen of energie, ABN AMRO verzamelt kennis en oplossingen voor verduurzaming. Het initiatief met als motto "De club van morgen begint vandaag al' is inmiddels gestart met 53 hockey clubs en met de komende editie wordt het CHIO Rotterdam het allereerste evenement waar ABN AMRO zich als duurzaamheidspartner aan verbindt. Joost Roozekrans, event manager bij ABN AMRO vertelt:
"Wij willen onze verbondenheid met sportclubs en evenementen een andere, zinvolle invulling geven dan geld overmaken en ons logo laten zien. Er is een wereld te winnen als we clubs, evenementen en partners kunnen helpen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Daarom zijn we dit initiatief gestart. We gaan samen met de besturen een stip op de horizon voor 2025 bepalen, we geven hen een doel en gaan helpen om die doelen te realiseren.
Met de 53 hockeyclubs hebben we inmiddels al nulmetingen gedaan, want meten=weten. We hebben overal naar gekeken, plastic bekertjes, watersproeiinstallaties, aanwezigheid van gloeilampen, laadpalen, etc. Dan gaan we kijken waar sta jij als club en wat is haalbaar.
Die zelfde aanpak gaan we bij het CHIO Rotterdam ook volgen. We hanteren daarbij ook de 7 domeinen die de FEI volgt, namelijk: de locatie, afval management, energiegebruik, transport, F&B, management, communicatie & marketing, accommodaties en locale gebruiken. Tijdens het komende evenement gaan we de nulmeting doen. Daarna gaan we bepalen welke stappen we gaan nemen en er alle stakeholders in meenemen.
We merken dat dit initiatief positief ontvangen wordt. Niet alleen bij het CHIO Rotterdam en maar ook bij de partners van het CHIO. Iedereen krijgt er energie van! En met deze aanpak gaat het om de optelsom van veel kleine dingen die het verschil maken. Eigenlijk een beetje Rotterdamse aanpak, in plaats van over iets heel groots heel lang praten gaan we gewoon dingen doen. En door het samen te doen met bestuur, sponsoren en partners ontstaat er cohesie, het wordt een platform voor structurele samenwerking."
En zien we ABN AMRO ook nog tijdens het komende CHIO, anders dan op zoek naar plastic bekertjes en gloeilampen? "Jazeker, dit jaar geen ontvangst voor 700 man maar dagelijks 12 relaties coronaproof in onze loge. En we gaan de livestream delen met onze overige relaties, want we weten dat er veel paardensportliefhebbers tussen zitten."
.