CHIO Rotterdam 2025 gewaardeerd met een 8,3

CHIO / Rotterdam Topsport
Kim Emmen NLTEAM Springen Rotterdam letters Dani van Rijswijk
Foto: Dani van Rijswijk

De 76e editie van CHIO Rotterdam, gehouden van 19 t/m 22 juni jl. in de Rotterdam Arena in het Kralingse Bos, is door bezoekers zeer positief beoordeeld. Uit het publieksonderzoek van R2 Research, uitgevoerd in samenwerking met Rotterdam Topsport, blijkt dat het evenement gemiddeld een 8,3 scoort. Vooral de locatie (8,9), de sfeer (8,6) en de organisatie en communicatie (8,4) worden hoog gewaardeerd.

Breed en enthousiast publiek

Het onderzoek laat zien dat CHIO Rotterdam een breed publiek trekt: jong en oud bezoekt het evenement samen. De gemiddelde leeftijd van bezoekers was 47 jaar, terwijl het gezelschap waarmee zij kwamen gemiddeld 33 jaar oud was. Opvallend is dat een derde van de aanwezigen jonger dan 18 jaar is. Een grote meerderheid is vrouw (69%) en ruim de helft is zelf actief (geweest) in de paardensport.

Bijna alle bezoekers kwamen uit Nederland, waarvan 20% uit Rotterdam zelf en 16% uit de regio Rijnmond. CHIO bereikt zijn publiek vooral via de eigen kanalen (website, nieuwsbrief en social media) en via aanbevelingen van vrienden of familie.

Sterk imago voor Rotterdam

CHIO draagt ook bij aan het sportieve imago van de stad. Maar liefst 83% van de bezoekers vindt dat het evenement laat zien dat Rotterdam sporttalent omarmt. Driekwart ervaart Rotterdam als een gastvrije stad en twee derde ziet de stad als een plek waar samenwerking en nieuwe initiatieven ontstaan.

Peter Blangé, directeur Rotterdam Topsport:Deze resultaten bevestigen hoe waardevol CHIO Rotterdam is voor onze stad. Het evenement draagt niet alleen bij aan het internationale sportimago van Rotterdam, maar ook aan de verbondenheid in de regio. We zijn trots dat we dit samen met de organisatie en vele betrokken partners hebben neergezet.”

Verbeterpunten en betrokkenheid

Hoewel de waardering hoog is, zien bezoekers ook verbeterpunten, met name op het gebied van horeca en bewegwijzering. Toch geeft bijna de helft van de bezoekers (45%) aan CHIO actief te willen aanbevelen bij vrienden en familie, wat resulteert in een zeer positieve NPS-score - Net Promoter Score is een manier om te meten hoe tevreden en loyaal klanten of deelnemers zijn - van +40; een zeer goede score.

Carolien Lavooij, voorzitter CHIO Rotterdam, is blij met de uitkomst van het onderzoek: “We zijn enorm trots dat zoveel bezoekers ons evenement zo hoog waarderen. Het laat zien dat CHIO niet alleen een sportief hoogtepunt is, maar ook een plek waar mensen samen genieten van topsport in een unieke setting. De feedback die we ontvangen, helpt ons om het CHIO elk jaar nóg beter te maken.”

Dank aan bezoekers

De organisatie van CHIO Rotterdam dankt alle bezoekers die hebben deelgenomen aan het onderzoek. Hun mening is van grote waarde en vormt de basis om het evenement de komende jaren verder te versterken.

Over Rotterdam Topsport

Wereldwijd is er een handvol steden waar sport simpelweg in het DNA zit. Rotterdam is er één van. Rotterdam Topsport biedt topsporters het klimaat dat nodig is om prestaties te leveren van wereldniveau. Rotterdam Topsport ondersteunt talenten, talentcentra en topsportverenigingen, faciliteert TeamNL topsportprogramma’s, is betrokken bij plannen voor het realiseren van topsportaccommodaties en haalt topsportevenementen naar de stad. Met onze inspanningen verhogen we de medaillekansen voor sporters, terwijl we tegelijkertijd het imago van de stad versterken. Rotterdam is World City of Sports.

  • Deel dit artikel